Live wild ✌️ Die free

Nattfilosoferar lite

Kategori:

Det är sommar och jag sitter i min säng & skriver texter... Inte speciellt ovanligt konstigt nog.
Har skrivit mycket denna vecka, vilket gör mig glad för att det är inte det lättaste att finna inspiration i denna stad.
Inte för att staden är jätte hemsk men för att allt jag ser har jag redan sett, känns därför som att jag nästan börjat blunda för allt.

I onsdags gick jag till en ny vårdtagare på mitt jobb. Det slog mig ganska snabbt när jag klev in i hans lägenhet att han gillar musik. Jag kände mig direkt lite mer hemma & fick lätt upp en konversation med honom.
Han är gammal & jag märker att han har mycket han vill säga men dock svårt att få fram det.
Han ger mig ett slags block med några sidor skrivna av honom.

När jag läser de första meningarna får jag direkt bilden av en slags Bosse Westin men samtidigt en släng av min fader.
Väldigt bestämd men smårolig.
Iallafall, efter att ha läst dessa sidor om honom så är jag ganska paff på något vis.
Kändes så konstigt.. Det som stod i papprerna var egentligen inte mycket, men jag kände mig träffad på en konstigt sätt.
Det läskiga eller egentligen inte läskiga utan mer coola var att sitta och läsa de extremt smarta orden och råden och sedan titta upp & se han sitta där.
Det han skrev var mycket om ålder, ångest, att leva, resa, vara ung, vara glad, vara rädd. Det var så coolt, för att det var inte som att han hade skrivit dagboken menat till han själv utan det var menat till hans nära & kära. Det gjorde mig väldigt rörd på ett konstigt sätt.
Han hade alltså fört dagbok sedan han var 70 år till ungefär 80år skulle jag gissa på.
Så klokt. Det hade jag velat att min farmor, farfar & mormor också gjorde.
För att man tänker så mycket, och det finns så mycket man vill säga som man inte säger och det finns så mycket man vill skriva av sig i den åldern kan jag tänka mig!
Kanske låter som att man ska skriva någon slags avskedsbok men inte alls så.
Så ska iallafall jag göra som honom. Helt klart.
Vet inte vad jag ville få fram egentligen kanske att jag hade velat veta mer om vad min mormor, farmor & farfar tänkte den tiden i deras liv. Vad gick i deras huvud på dagarna. Hade varit kul att läsa.

Godnatt på er.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: